Skierowanie do Poradni Specjalistycznej wystawia lekarz Podstawowej Opieki Zdrowotnej lub lekarz specjalista. Honorujemy skierowania wystawione przez lekarza, który ma podpisana umowę z NFZ lub jest zatrudniony w placówce medycznej, która ma zawartą umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Skierowanie do Poradni Specjalistycznej jest ważne, dopóki istnieje przyczyna, z powodu której pacjent je otrzymał.

Zgodnie z Art. 20 ust 2a) Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 581) pacjent wpisany na listę oczekujących do świadczenia specjalistycznego udzielanego w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej (AOS) ma obowiązek dostarczyć oryginał skierowania nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę oczekujących pod rygorem skreślenia z listy.

Pacjent może dostarczyć skierowanie:

  • Osobiście;
  • Przez osobę trzecią;
  • Wysłać pocztą (dla skierowań przesłanych pocztą datą dostarczenia jest data stempla pocztowego.

Niedostarczenie oryginału skierowania do Naszej placówki w wyznaczonym terminie jest jednoznaczne z rezygnacją pacjenta z oczekiwania na świadczenie i skreśleniem z listy oczekujących.

W przypadku, gdy pacjent rezygnuje z oczekiwania na świadczenie, oryginał skierowania może odebrać osobiście w Rejestracji Przychodni Przyszpitalnej (w Pawilonie H).

Skierowanie nie jest wymagane do następujących poradni specjalistycznych:

  • stomatologii,
  • ginekologii i położnictwa,
  • psychiatrycznej.

Skierowanie do specjalisty nie jest wymagane od następujących pacjentów:

  • zarażonych wirusem HIV,
  • chorych na gruźlicę,
  • inwalidów wojennych i osób represjonowanych,
  • od cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych,
  • uzależnionych od alkoholu, środków odurzających i substancji psychotropowych w zakresie lecznictwa odwykowego.

Skierowanie do poradni specjalistycznej zawiera następujące informacje:

  1. Dane identyfikujące podmiot wystawiający skierowanie:
    1. nazwę podmiotu,
    2. adres podmiotu, wraz z numerem telefonu,
    3. kod resortowy stanowiący I część systemu resortowych kodów identyfikacyjnych – w przypadku zakładu opieki zdrowotnej,
    4. nazwę jednostki organizacyjnej oraz jej kod resortowy stanowiący V część systemu resortowych kodów identyfikacyjnych,
    5. nazwę komórki organizacyjnej, w której udzielono świadczeń zdrowotnych, oraz jej kod resortowy- w przypadku zakładu opieki zdrowotnej,
    6. numer REGON;
  2.  Dane identyfikujące pacjenta,
    1. nazwisko i imię,
    2. PESEL;
  3. Rozpoznanie ustalone przez lekarza – według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10;
  4. Cel porady;
  5. Inne informacje, w szczególności wyniki badań diagnostycznych, w zakresie niezbędnym do udzielenia świadczenia zdrowotnego;
  6. Datę wystawienia skierowania;
  7. Dane identyfikujące lekarza wystawiającego skierowanie:
    1. nazwisko i imię,
    2. tytuł zawodowy,
    3. numer prawa wykonywania zawodu,
    4. podpis.