Kod i kolor | Opis | Czas działania* |
1 – czerwony | bezpośrednie zagrożenie życia | natychmiast |
2 – pomarańczowy | stan pacjenta wymagający rozszerzonej diagnostyki oraz stosowania leczenia farmakologicznego u pacjenta stabilnego hemodynamicznie | do 10 minut |
3 – żółty | wysokie ryzyko bezpośredniego zagrożenia życia, pacjent niestabilny hemodynamicznie lub z silnym bólem | do 60 minut |
4 – zielony | stan pacjenta wymagający podstawowej diagnostyki oraz stosowania monoterapii u pacjenta stabilnego hemodynamicznie | do 120 minut |
5 – niebieski | pacjent nie wymagający diagnostyki i leczenia w ramach Szpitalnego Oddziału Ratunkowego | do 240 minut |
*- maksymalny czas w którym powinien nastąpić kontakt z lekarzem diagnozującym, po ustaleniu koloru/kodu
W dowolnym czasie przebywania w SOR, każda z osób może zostać przeniesiona ze wstępnie nadanego kodu, do innego (wyższego lub niższego priorytetu) w zależności od dynamiki zmiany stanu ogólnego. Powyższej zmiany dokonuje osoba segregująca, samodzielnie, bądź na zlecenie lekarza dyżurnego.
Zgodnie z dotychczasowym doświadczeniem Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych – najliczniejsi są pacjenci z grupy zielonej i niebieskiej. Z tego powodu czas oczekiwania tych pacjentów, zarówno na badanie lekarskie, jak i wykonanie niezbędnej diagnostyki oraz podjęcie końcowych decyzji jest najdłuższy. Może to być czas nawet 24 godzin.
1
Nie denerwuj się czasem oczekiwania. Twoja karta nie zginie, a personel pamięta, że czekasz. Na czas oczekiwania ma wpływ wiele czynników: ilość pacjentów zarejestrowanych do danego lekarza, wywiad i badanie lekarskie, czas oczekiwania na wyniki badań, konieczna obserwacja w ramach pobytu w SOR, czas przygotowania dokumentów koniecznych do wypisu pacjenta do domu lub innej placówki leczniczej lub też przeniesienia do oddziału szpitalnego a także dostępna ilość stanowisk do obserwacji (14 łóżek). Potrzebny też jest czas lekarzowi na podjęcie decyzji co do dalszego postępowania.
4
Nie oczekuj, że po zakończonym procesie diagnostyki i leczenia otrzymasz wszystkie wykonane analizy i wyniki badań obrazowych. Stanowią one własność szpitala. Będziesz miał je zawarte w karcie informacyjnej. Możesz wystąpić z odpowiednim wnioskiem o ich kopię w dni powszednie (Art. 28. 3.
Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony w art. 27 pkt 2 ustala podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych – Ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1127 ze zm.)
5
Przekierowanie do innego podmiotu opieki zdrowotnej może nastąpić, jeżeli u osoby zgłaszającej się do SOR zostanie wykluczone nagłe zagrożenie zdrowotne (np. do podstawowego lub specjalistycznego podmiotu opieki zdrowotnej dyżurującego w pobliżu)
6
Po wykonaniu niezbędnych procedur leczniczych i zabezpieczeniu funkcji życiowych, pacjent SOR – zależnie od wyjściowej przyczyny zagrożenia zdrowotnego i stanu aktualnego – może zostać przekazany do innego oddziału w Szpitalu, do innego szpitala, do Specjalistycznych Poradni, do Podstawowej Opieki Zdrowotnej lub odesłany do domu – z odpowiednimi zaleceniami.
8
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 27 czerwca 2019 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (Dz. U. z 2019, poz.1213 z późn. zm.), informujemy, że:
- Osoby zakwalifikowane do kategorii pilności oznaczonej kolorem zielonym lub niebieskim, mogą być kierowane do miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej:
- w dniach od poniedziałku do piątku od godziny 8.00 do 18.00 do lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej zadeklarowanego przez Pacjenta,
- w dni powszednie pomiędzy godziną 18.00 a 8.00 rano dnia następnego oraz całodobowo w soboty, niedziele i święta na dyżur Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.
- Maksymalny czas na podjęcie przez lekarza SOR decyzji o przyjęciu pacjenta na SOR wynosi do 6 godzin.
- Maksymalny czas na podjęcie przez lekarza dyżurnego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego decyzji o skierowaniu pacjenta na oddział szpitalny lub o odmowie przyjęcia do SOR osoby niebędącej w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego wynosi do 12 godzin od kontaktu lekarza z pacjentem.